Ukoliko tražite način da brzo i efikasno unovčite imovinu svoje firme i želite da izbegnete visoke troškove vezanu za prodaju te imovine, prodaja firme u celini može biti idealna opcija za vas.
Ova opcija je naročito dobra za sve vlasnike čija firma ima veću vrednost od firmine imovine, kao i za poslodavce koji žele da očuvaju kontinuitet poslovanja svoje firme zarad njenih zaposlenih, klijenata i dobavljača.
Takođe je dobra i za vlasnike firmi koje nemaju imovine ni dugovanja, a žele da izbegnu skup postupak likvidacije koji po pravilu nikada ne traje kraće od 6 meseci.
Da saznate više o različitim opcijama i benefitima koje prodaja firme donosi ne samo vama, već i svim drugim involviranim stranama u ovom postupku, pročitajte ovaj tekst do kraja.
1.Prodaja firme u stečaju: Rešenje za kolektivno namirenje poverilaca
Prodaja firme u stečaju javlja se kao dobro rešenje vlasnicima firmi koje nisu više u stanju da plaćaju svoje dugove, a kako bi se omogućilo kolektivno namirenje poverilaca kroz prodaju firme.
Neke od prednosti prodaje firme u stečaju jesu:
- Bolje namirenje poverilaca, jer firma može vredeti više nego njena pojedinačna imovina.
- Niži troškovi prodaje cele firme u odnosu na troškove prodaje pojedinačne imovine
- Očuvanje pravnog subjektiviteta, kao najočigledniji benefit, jer firme ne prestaju da postoje već nastavljaju sa poslovanjem.
Ovaj postupak uređuje Zakon o stečaju, i započinje donošenjem rešenja o bankrotstvu.
Nakon toga, zahteva se i ispunjenje određenih uslova, kao što je postojanje celishodnosti prodaje stečajnog dužnika kao pravnog lica (konkretno da je ovakva prodaja korisnija od prodaje imovine stečajnog dužnika) i da su razlučni i založni poverioci obavešteni o nameri prodaje, planu prodaje i celishodnosti najkasnije 15 dana pre objaljivanja oglasa o prodaji, odnosno pre same prodaje.
Ukoliko do prodaje firme u stečaju dođe, dolazi do obustave stečajnog postupka u odnosu na samu firmu, ali se postupak nastavlja u odnosu na stečajnu masu.
2. Prodaja DOO sa dugovima: O čemu voditi računa?
Ukoliko ste primorani da prodate vaš DOO zbog lošeg poslovanja i dugova koje ne možete da izmirite, obradovaće vas informacija da je prodaja DOO sa dugovima – moguća!
Bilo da ste kreditno zaduženi prema bankama ili imate dug prema dobavljačima, postupak prodaje DOO sa dugovima može biti poprilično efikasan ako kontaktirate stručnog advokata za sastavljanje ugovora o prenosu udela.
Sam ugovor sadrži informacije o promeni vlasnika, direktora i sedišta (jer se istovremeno sa promenom člana u DOO najčešće menjaju i ove stavke), i overava se kod notara. Takođe je potrebno popuniti i određene obrasce APR-a te ih predati ovom organu, a celi postupak uz asistenciju advokata bude gotov za samo nekoliko dana.
3. Prodaja firme u blokadi: Ima li razlika od prodaje firme sa dugovima?
Ukoliko su bankovni računi vaše firme blokirani zbog nemogućnosti plaćanja dugova, dobra vest je da i u ovom slučaju možete prodati svoju firmu, kao i u slučaju prodaje firme sa dugovima.
Pa tako, prodaja firme u blokadi se takođe vrši kao i prodaja firme koja nije u blokadi.
U ovom slučaju, kupac preuzima firmu sa svim njenim blokiranim računima i neizmirenim obavezama, a koje je potrebno rešiti kako bi firma mogla nastaviti sa poslovanjem, ali to više nije prodavčeva briga i obaveza.
4. Prodaja firme proces: Koraci od početka do kraja
Prodaja firme, bilo da se radi o prodaji udela ili imovine firme, može biti dugotrajan proces koji zahteva uključivanje stručnjaka poput advokata za privredne ugovore i poresko pravo.
Iako ne postoji strogo definisana procedura, postoji nekoliko ključnih koraka koje je potrebno proći da bi se prodaja uspešno realizovala.
Prvi među njima je – pismo o namerama.
Reč je o pravno neobavezujućem dokumentu putem kojeg se proverava interes za kupovinu firme, i koji sadrži osnovne informacije o samoj prodaji (stranama, predmetu prodaje, ceni, itd.).
Ovim pismom se obaveštava prodavac firme da je kupac spreman da uđe u pregovore, te da bi firmu kupio po određenoj ceni. Ovaj drugi deo je, naravno, pod uslovom da firma nema skrivenih dugova i obaveza koje bi uticale na cenu, a koje će postati vidljive tokom provere firme (tzv. Due diligence).
Važno je sklapanje i drugih ugovora, kao što su NDA (radi zaštite poverljivih informacija) i ugovor o ekskluzivnosti (ugovor na osnovu kojeg zainteresovan kupac dobija pravo da bude jedini kupac u određenom vremenskog periodu). Ovi ugovori su obavezujući.
Malo više informacija o ovim ugovorima:
- NDA omogućava prodavcu da prikaže kupcu svoje finansijske izveštaje, ugovore i druge bitne poslovne dokumente (u svrhu due diligence), bez rizika da će kupac te informacije preneti konkurenciji ili trećoj strani.
- Ugovor o ekskluzivnosti omogućava garanciju kupcu da prodavac neće pregovarati sa više kupaca u određenom periodu.
Zatim sledi jedan od najvažnijih delova prodaje firme, a to je tzv. Due diligence. Ovaj termin ne predstavlja ništa drugo no detaljnu analizu firme sa pravne i finansijske strane koju najčešće vrši sam kupac, a kako bi procenio vrednost firme koju kupuje i rizike koji dolaze sa njenom kupovinom.
Tek nakon sprovedenog gore navedenog postupka, obavezno se zaključuje ugovor o prenosu udela/imovine, sa detaljno opisanim uslovima prodaje. Ovaj ugovor se, kao što smo rekli ranije u tekstu, overava kod notara i registruje u APR-u.
U suštini, treba da znate da svi ovi ugovori i radnje nisu obavezni za kupoprodaju firme, osim ugovora o prenosu udela. Međutim, ako se firma kupuje bez provere, to predstavlja rizik za kupca da će se pojaviti skriveni dugovi, koje kupac nije znao.
Napomena: Posle kupovine firme obavezno se mora obavestiti banka u kojoj firma ima tekući račun i zaključiti novi ugovor sa bankom.
5. Dodatne napomene u vezi procesa prodaje firme: Važno za firme sa više vlasnika!
Ako vaša firma ima više vlasnika, treba da znate da vam je potrebna saglasnost skupštine za prodaju udela.
S obzirom da prodaja udela utiče na imovinu i budućnost firme, odnosno na sve vlasnike, skupštinska saglasnost obezbeđuje da se prodaja vrši u skladu sa interesima svih vlasnika, a ne samo onih koji žele da prodaju svoje udele.
Još jedna stvar koju je važno da znate jeste da kod prodaje dela udela morate obavezno proveriti osnivački akt za pravo prečeg otkupa.
Naime, pravo prečeg otkupa se odnosi na pravo postojećih vlasnika da kupuju udele koje se prodaju, a pre nego što ih kupi neko spoljašnji kupac.
Ukoliko osnivački akt predviđa ovo pravo, morate svoje udele prvo ponuditi ostalim vlasnicima, pa tek ukoliko ih oni odbiju, ponudu možete proslediti spoljašnjem kupcu (i to ne po boljoj/povoljnijoj ceni).
Na ovaj način se štite interesi postojećih vlasnika i obezbeđuje se njihova kontrola nad vlasništvom firme.
6. Prodaja firme iz inostranstva: Uloga specijalne punomoći
Ukoliko želite da prodate svoju firmu iz inostranstva ili da je kupite putem advokata, najpraktičnije rešenje je da to učinite preko ovlašćene osobe koja deluje na osnovu specijalne punomoći.
Na ovaj način izbegavate nepotrebna putovanja u zemlju u kojoj se firma prodaje, što vam može uštedeti vreme i novac, a ovlašćena osoba (ukoliko je stručna) vam može obezbediti efikasniju komunikaciju sa kupcem ili prodavcem i relevantnim institucijama u zemlji u kojoj se firma prodaje.
Napomena: U nekim slučajevima, za punomoći overene u inostranstvu će biti potrebna apostil ili drugi pečat, odnosno međunarodni sertifikat koji potvrđuje autentičnost potpisa i ovlašćenja ovlašćene osobe. Za više informacija, obratite se svom advokatu – ovlašćenom punomoćniku.
7. Prodaja firme porez
Pravna lica – rezidenti, kada prodaju udeo u drugom pravnom licu, plaćaju 15% poreza na kapitalni dobitak od prodaje udela.
Sa druge strane, strana pravna lica – nerezidenti, kada prodaju srpsko pravno lice, plaćaju 15% poreza na kapitalni dobitak od prodaje udela, osim kada sporazum o izbegavanju dvostrukog oporezivanja određuje drugačije.
Što se fizičkih lica – rezidenata tiče, oni takođe plaćaju 15% poreza na kapitalni dobitak od prodaje udela, osim u određenim slučajevima, a među kojima je i udeo u vlasništvu duži od 10 godina.
Za više informacija o poreskim aspektima prodaje firme, kontaktirajte advokata za poresko savetovanje.
8. Prodaja firme u likvidaciji
Prodaja firme koja je u procesu likvidacije je moguća sve do momenta dok APR ne donese rešenje o brisanju firme iz registra.
Dakle, čak i kada je firma u procesu zatvaranja, vlasnici imaju opciju da prodaju svoj udeo, omogućavajući kupcima da preuzmu firmu i eventualno završe likvidaciju ili nastave sa poslovanjem (ukoliko je to moguće).
Međutim, ključno je da se sve transakcije završe pre nego što APR formalno izbriše firmu iz registra, jer nakon tog momenta firma više ne postoji kao pravno lice i prenos udela samim tim više nije moguć.
Završna reč
Ovaj tekst ima za cilj da informiše o legalnim i transparentnim načinima prodaje firme.
Advokatska Kancelarija Pekić ne podržava i ne učestvuje u prevarnim prodajnim postupcima ili neetičnim ponašanjima u poslovanju, te stoga pozivamo sve prodavce firmi da budu oprezni u poslovanju sa nepoznatim kupcima pre donošenja konačne odluku o prodaji.
Ako imate dodatnih pitanja ili vam je potreban advokat za prodaju firme ili za kupovinu firme, pišite nam na [email protected]