Podnošenje tužbe za međunarodnu prodaju robe u Srbiji: pravni vodič za strane kupce i prodavce.

Da li ste znali da skoro 40% sporova u vezi sa međunarodnom prodajom robe proizlazi iz nejasnih ili nepotpunih ugovora? 

S obzirom na to da čitate ovaj članak, pretpostavljamo da ste upoznati s ovom informacijom – bilo da ste sami doživeli takav spor ili aktivno tražite načine da ga izbegnete. 

U svakom slučaju, nalazite se na pravom mestu. 

U ovom članku razmotrićemo ključne elemente dobro sastavljenog ugovora o međunarodnoj prodaji robe i pružiti praktične savete za sprečavanje i rešavanje sporova. 

Hajde da krenemo!

1. Konvencija o međunarodnoj prodaji robe ( CISG )

Konvencija o međunarodnoj prodaji robe (CISG) ima jedan prioritetni cilj: da olakša i učini međunarodnu trgovinu predvidljivijom. 

Da bi se ovaj cilj ostvario, pruža zajednički skup pravila za preduzeća iz različitih zemalja koja su se saglasila oko Konvencije. 

Šta to zapravo znači? 

To znači da kada kompanije iz različitih država potpisnica posluju jedna s drugom, prate iste pravne smernice za stvari kao što su sklapanje ugovora, isporuka robe i rešavanje sporova u vezi kršenja ugovora. 

Što je još važnije, Konvencija se automatski primenjuje na vašu transakciju, čak i ako je niste izričito spomenuli u svom ugovoru. 

S obzirom na to da je Srbija država potpisnica CISG-a, to znači da će svi ugovori o međunarodnoj prodaji robe između srpskih i inostranih kompanija automatski slediti njena pravila. 

Ako se bavite međunarodnom trgovinom, uvek je dobro da budete upoznati sa osnovama CISG-a i kako se ona primenjuju na vaše ugovore. To može pomoći da se osigura da vaše transakcije budu nesmetane i da se minimiziraju sporovi.

2. Privredni ugovori u međunarodnoj prodaji robe

Ako čitate ovaj članak, ili:

a) tražite kako da kreirate snažan privredni ugovor koji će zaštititi vašu međunarodnu prodaju; ili  

b) istražujete kako da podnesete tužbu protiv srpske/strane kompanije prema CISG-u nakon kršenja ugovora.  

Pretpostavljamo da niste ovde zato što ste već naišli na spor, već zato što želite da proaktivno pristupite međunarodnoj prodaji robe. Verovatno znate da je neophodno imati čvrst privredni odnosno trgovinski ugovor. 

Evo zašto:

Pre svega, trgovinski ugovor, bilo da je reč o ugovoru o prodaji robe ili ugovoru o kupovini robe, predstavlja vašu mrežu zaštite kada je reč o postavljanju jasnih očekivanja i zaštiti vaših interesa. 

Osigurava da su obe strane na istoj talasnoj dužini u vezi sa uslovima dogovora od samog početka, uključujući uslove plaćanja, rasporede isporuke i odgovornosti. 

Sa solidnim ugovorom, ništa ne prepuštate slučaju u svetu gde nejasnoće u usmenim sporazumima ili loše sastavljenim dokumentima mogu dovesti do sporova, nesporazuma i skupih pravnih bitaka. 

Takođe, dobro sastavljen ugovor pomaže da se izbegnu potencijalne zamke, kao što je potreba za pravnom akcijom u zemlji tuženog. 

Ovo je posebno važno u međunarodnoj prodaji, gde su ulozi još veći jer različite zemlje imaju različite zakone i propise. 

Razumemo da biste mogli biti u iskušenju da na internetu potražite „primer privrednog ugovora“ kako biste uštedeli vreme ili novac, što je razumljivo. Međutim, iako ovi šabloni mogu biti polazna tačka, oslanjanje na njih za važne transakcije nije najbolja ideja. 

Naime, mnogi šabloni koje pronađete na Google-u su generički i možda neće pokriti specifične pravne zahteve ili nijanse vašeg dogovora. Oni takođe mogu biti zastareli ili neprilagođeni zakonima o međunarodnoj trgovini, što vas može ostaviti ranjivim na probleme koje niste predvideli. 

Dakle, pokušaj da koristite rešenje koje odgovara svima za problem koji zahteva prilagođeno rešenje možda nije najpametniji izbor. Umesto toga, naš savet je da se uvek prvo konsultujete sa advokatom specijalizovanim za ugovore u privredi, posebno kada je reč o sastavljanju specifičnih uslova koji se odnose na međunarodnu isporuku, carinu ili rešavanje sporova.

3. Najbolje prakse pri sastavljanju ugovora o međunarodnoj prodaji kako bi se izbegli sporovi

1. Precizno definisanje usaglašenosti proizvoda

Prvo, jasno definišite standarde za usaglašenost proizvoda u vašem ugovoru. Bilo da su to ISO standardi ili drugi relevantni kriterijumi, obavezno navedite tačno koje kriterijume proizvodi moraju ispuniti. Takođe, uključite detaljne opise, modelne brojeve i sve relevantne specifikacije ili slike u ugovor. Suštinski, jasna i detaljna definicija vaših namera i željenog proizvoda je obavezna. Ovaj pristup osigurava da obe strane znaju šta se tačno očekuje, čime se smanjuje šansa za sporove u vezi sa kvalitetom proizvoda ili odstupanjima od dogovorenih standarda. Ako dođe do spora u vezi sa međunarodnom prodajom robe, postojanje ovih detalja u ugovoru značajno će olakšati dokazivanje neusklađenosti i efikasno rešavanje problema.

2. Brza inspekcija, testiranje i obaveštavanje

Sledeće, uključite odredbe o tome kako i gde će se vršiti inspekcije tj. provera proizvoda. Ovo je ključno za potvrdu usaglašenosti proizvoda. Ne zaboravite da navedete vremenske okvire i standarde za ove provere, kao i da odlučite ko će ih obavljati (npr. stručnjak iz Srbije ili druge zemlje). Generalno govoreći, kupac bi trebao odmah po dolasku primljenih dobara izvršiti proveru i obavestiti prodavca o bilo kakvim nedostacima ili odstupanjima, bez odlaganja. Napomena: Preporučuje se da se sva komunikacija vodi u pisanoj formi, po mogućstvu putem e-pošte, kako bi se sačuvao zapis kao dokaz o obaveštenju i odgovoru.

3. Rešavanje sporova i primenjivo pravo

Uvek je preporučljivo da u svoj ugovor uključite klauzulu o rešavanju sporova i precizno definišete kako će se rešavati sporovi u vezi sa međunarodnom prodajom robe. Arbitraža je često poželjnija od parnice, pa razmislite o ugovaranju arbitraže putem renomirane institucije kao što je ICC u Parizu ili lokalnog arbitražnog centra u vašoj zemlji. U Srbiji bi to bila Stalna arbitraža pri Privrednoj komori Srbije ili Beogradski Arbitražni Centar (BAC). Napomena: Kada definišete pravila za arbitražu, ne zaboravite da uključite ko će snositi troškove, jer mnoga arbitražna pravila ne slede princip “troškovi prate događaj”. Obavezno precizirajte da se svi neophodni troškovi i troškovi zastupanja smatraju delom proceduralnih troškova koje gubitnička strana mora pokriti. Pored toga, korisno je precizirati i koje pravo će se primenjivati osim CISG-a, bilo da je to srpsko pravo ili pravo treće zemlje. Tako ćete izbeći bilo kakvu konfuziju i osigurati doslednu interpretaciju termina.

4. Incoterms

Još jedna važna stvar je da precizno navedete određeni Incoterm (npr. FOB, EXW, CIF itd.) u vašem ugovoru. Incoterms definišu odgovornosti i troškove povezane sa transportom, uključujući prenos rizika sa prodavca na kupca. Iako većina strana razmatra Incoterm u svojim međunarodnim prodajama robe, dogovori se često postižu usmeno. Ovo nije najbolji pristup, jer oslanjanje na usmene sporazume može dovesti do nesporazuma i sporova oko toga ko je odgovoran za različite troškove i rizike. Jasno dokumentovanje dogovorenog Incoterm-a u ugovoru osigurava da obe strane imaju zajedničko razumevanje i sprečava potencijalne sukobe oko toga ko je odgovoran za troškove transporta, osiguranje, carinske dažbine i druge troškove.

5. Uslovi plaćanja

Dogovor o uslovima plaćanja je posebno važan za kupce u transakcijama međunarodne prodaje robe. Uvek treba imati jasno definisane uslove plaćanja koji se odnose na:  

• valutu, metod plaćanja (na primer, akreditiv ili bankovni transfer) i valutne kurseve  

• raspored plaćanja, uključujući rokove i ključne tačke, kao i da li se plaćanja vrše unapred, po isporuci ili na rate  

• odgovornost za dodatne troškove povezane sa carinskim dažbinama, PDV-om, transportom i bilo kojim bankovnim naknadama.  

Na taj način osiguravate da svi precizno shvate svoje finansijske obaveze.

6. Podnošenje tužbe protiv prodavca/kupca u Srbiji

Ako ste ovde zato što se suočavate sa sporom i treba da podnesete tužbu protiv prodavca ili kupca u Srbiji, potrebno je da znate svoja prava i kako efikasno da adresirate kršenje ugovora.

Prvo, čitav proces podnošenja tužbe protiv prodavca (ili kupca) u Srbiji je regulisan Zakonom o parničnom postupku.

Ovaj postupak počinje utvrđivanjem odgovarajuće nadležnosti za podnošenje tužbe. 

Opšte pravilo je: ako ne postoji privredni ugovor, morate podneti tužbu u mestu nadležnosti sedišta/boravišta tuženog. Da li je tuženi kupac ili prodavac—nije važno. 

Međutim, ako vaš ugovor sadrži klauzulu o izboru foruma, tužbu ćete podneti sudu ili arbitražnom tribunalu navedenom u toj klauzuli.

Nakon što ste utvrdili odgovarajuću nadležnost, sledeći korak je da angažujete advokata specijalizovanog za privredne ugovore kako bi temeljno pregledao vaš ugovor o međunarodnoj prodaji robe, zajedno sa svim fakturama, otpremnicama i bilo kojom komunikacijom sa srpskim kupcem ili prodavcem.

Ako imate ugovor, vaš advokat će se fokusirati na ključne odredbe, uključujući:

• mehanizme za rešavanje sporova;  

• obaveze isporuke i rokove;  

• uslove plaćanja (uključujući troškove provizije);  

• usaglašenost robe;  

• garancije ili obezbeđenja; i  

• bilo koje klauzule koje mogu isključiti ili ograničiti primenu CISG-a.  

Ova temeljna provera osigurava da ste spremni da nastavite sa svojom tužbom, opremljeni svim ključnim detaljima koji mogu uticati na ishod.

Ali, pre nego što podnesete tužbu, prvo morate obavestiti srpskog prodavca/kupca o kršenju ili problemu. 

Naime, prema CISG-u, kupac mora obavestiti prodavca o bilo kakvoj neusklađenosti u razumnom roku. 

Što se tiče toga šta je ‘razuman rok’, to se često tumači kao nekoliko nedelja nakon otkrivanja problema, prema praksi i pravnim komentarima na CISG. Za očigledne nedostatke, to mora biti unutar dve godine od datuma isporuke. 

Neprijavljivanje prodavcu ili kupcu u pravovremenom roku može rezultirati gubitkom prava na podnošenje tužbe.

Tek nakon što ste uradili sve ovo, možete preći na podnošenje tužbe odgovarajućem srpskom sudu. 

Tužba se mora podneti na srpskom jeziku i mora uključivati:

• detaljan opis spora;  

• pravni osnov; i  

• traženu naknadu/radnju, bilo da je to izvršenje ugovora, naknada za gubitke usled kršenja ili raskid ugovora.  

Nakon podnošenja tužbe, srpski sud će obavestiti tuženog, obavezati ga da dostavi odgovor na tužbu i zakazati inicijalno ročište, obično u narednih 6 meseci, u zavisnosti od opterećenja suda. 

Napomena: Tipičan privredni spor ima više ročišta i može biti potrebno od 1 do 3 godine da se reši prvostepeno u srpskim sudovima. Nepružanje svih potrebnih dokaza, prevoda i detalja ugovora može dodatno odložiti proces, pa je preporučljivo da angažujete iskusnu advokatsku kancelariju u Srbiji kako biste pomogli u ubrzavanju stvari. 

7. Zašto odabrati srpsku advokatsku kancelariju za sporove u međunarodnoj prodaji dobara?

Kada se suočavate sa sporom u međunarodnoj prodaji robe u Srbiji, odabir lokalne advokatske kancelarije je praktično neophodan. 

Prvi razlog za to je: Ako ne postoji ugovor i morate podneti tužbu u Srbiji, sudski postupci će se odvijati na srpskom jeziku. Ako ne govorite srpski ili nemate nekoga ko može da upravlja jezičkom barijerom, lako možete zamisliti koliko veliki izazov to predstavlja. Na primer, srpsko pravo zahteva da strane strane imenuju lokalnog punomoćnika za prijem pismena. Bez srpske advokatske kancelarije koja se time bavi, ključna sudska pismena bi mogla biti propuštena ili pogrešno shvaćena, što može dovesti do kašnjenja ili nepovoljnih ishoda.

Pored toga, srpski advokati ne samo da su upoznati sa Zakonom o parničnom postupku i poseduju proceduralno znanje kako bi vaš slučaj bio pravilno vođen, već takođe imaju duboko razumevanje kako srpski sudovi tumače i primenjuju CISG. Njihovo poznavanje lokalnih pravosudnih praksi i presedana vezanih za CISG osigurava da se vaš slučaj ispravno predstavi, usklađujući se sa međunarodnim i lokalnim pravnim standardima.

Na kraju, ako vaš slučaj uključuje lokalne zakone pored CISG-a, samo advokat dobro upućen u srpske propise može efikasno rešavati te složenosti i sprečiti vas da propustite ključne pravne detalje koji bi mogli ugroziti vaš slučaj.

Isto važi i za arbitražu. Iako se arbitraža može činiti manje formalnom od sudskih postupaka, nije manje složena. Odluka o samopredstvaljanju u bilo kojem okruženju bez pravne pomoći je rizična i često nerazumna.

Ako imate dodatnih pitanja na ovu temu ili vam je potrebna pravna pomoć u vezi sa sporovima u međunarodnoj prodaji dobara, slobodno nas kontaktirajte na [email protected].

Advokat Stefan Pekic

Autor

Advokat Stefan Pekić