Правна подршка за стартапе у Србији

startup srbija

Стартап значење

У Србији, дефиницију стартапа можете пронаћи у Закону о иновационој делатности, по којем је стартап новоосновано привредно друштво, односно предузетник који обавља иновациону делатност и има потенцијал за брз и велики раст.

Оснивање и правна структура стартапа у Србији

Сваки успешан стартап почиње са добро постављеном правном структуром. 

Сваки успешан стартап почиње са добро постављеном правном структуром. У Србији, поред предузетника који је поприлично лимитирајућ у фази раста, оснивачи стартапа могу бирати између четири правне форме које предвиђа Закон о привредним друштвима:

  1. ортачко друштво (О.Д.), 
  2. командитно друштво (К.Д.), 
  3. друштво са ограниченом одговорношћу (Д.О.О.), и
  4. акционарско друштво (А.Д.). 

Иако свака од ових форми има своје предности и мане, један правни облик се често издваја као најадекватнији за стартап у раној фази развоја, а то је друштво са ограниченом одговорношћу.

Предности ове правне форме леже у томе што оснивачи стартапа не одговарају својом приватном имовином, већ само до висине свог улога. Поред тога, минимални капитал који се захтева за оснивање стартапа у форми Д.О.О. је само симболичних 100 динара, а ни процедура за оснивање није много компликована.

Са друге стране, у тренутку када стартап превазиђе рану фазу развоја и уђе у сцале-уп фазу која захтева акумулирање већег капитала, ова правна форма може постати проблематична зато што не нуди могућност за јавну продају акцију.

У том случају, оснивачи се често одлучују на промену правне форме у акционарско друштво које омогућава јавну емисију акција и прикупљање капитала путем иницијалне јавне понуде акција (eng. initial public offering).

Било како било, након самог одабира правне форме и других битних података (име, седиште, време оснивања, претежна делатност, облик управљања, заступник, итд.), биће вам потребан и оснивачки акт.

Њега можете саставити сами или Вам у може помоћи исти адвокат за стартапе којег сте ангажовали за оснивање свог стартапа. Један од најважнијих докумената је уговор чланова тј. оснивача (eng. shareholders agreement), који регулише односе између оснивача, те задатке, права и обавезе сваког од њих. Недостатак тог документа најчешће доводи до неспоразума између оснивача због различитих очекивања.

У сваком случају, адвокат Вам може бити од користи не само приликом одабира правне форме и састављања иницијалних аката, већ и у бројним другим правним аспектима током целокупног развоја вашег стартапа, укључујући:

  • Саветовање о уговорима у стартап пословању, као и њихово састављање (уговори са запосленима, контакторима, менаџерима, добављачима, купцима, итд.)
  • Заштита интелектуалне својине стартапа (често најважнији део, јер је сва вредност стартапа у софтверу или другом IP-ју)
  • Управљање инвестицијама стартапа (укључујући due diligence приликом прикупљања инвестиције и преговоре са инвеститорима)
  • Пореско планирање и оптимизација за стартапе
  • Саветовање приликом издавања дигиталних токена ради финансирања развоја (ICO) 
  • Генерал цомплианце саветовање (нпр. ако сте ФинТецх стартап онда вам је нужна усаглашеност са обавезама према НБС) 
  • Усклађеност са прописима из области заштите података о личности, итд.

Due diligence приликом прикупљања инвестиција или продаје стартапа

Инвеститори ће увек тражити/урадити правни due diligence пре него што уложе у ваш стартап. 

Другим речима, тражиће детаљне информације о свим областима пословања вашег стартапа, а како би осигурали да су подаци које сте им представили тачни и поуздани. 

Правни due diligence укључује:

  • Проверу да ли је стартап правилно регистрован и да ли су сви документи стартапа ажурни. Ако су потребне дозволе, да ли поседује дозволе (често код институција електронског новца - EMI)
  • Анализу имовине стартапа, укључујући његову интелектуалну својину (патенте, ауторска права и жигове, примарно).
  • Проверу уговора стартапа са запосленима, али и са клијентима, партнерима и добављачима
  • Проверу правне усклађености стартапа са свим релевантним прописима и регулативама
  • Проверу текућих правних поступака у којима ваш стартап учествује
  • Проверу других потенцијалних ризика на пословање стартапа

Поред правног due diligence-a, инвеститор ће урадити и финансијски due diligence како би проверио тачност пословних и рачуноводствених података и анализирао финансијско стање стартапа.

Уколико сте власник стартапа, адвокат за стартап може проверити уредност свих ваших докумената, усклађеност вашег стартапа са законима и другим прописима, као и све потенцијалне неправилности у уговорима и другим актима, а које могу бити сигнал инвеститорима да би улагање у ваш стартап био ризичан подухват.

Са друге стране, уколико сте инвеститор који разматра улагање у стартап, адвокат вам може помоћи да темељно проверите све правне аспекте стартапа, а како бисте били сигурни да нема скривених проблема који би могли утицати на вашу одлуку о улагању.

Startap ugovori i druga važna dokumenta

У пословању стартапа, сусрешћете се са великим бројем уговора и других правних докумената, укључујући:

  • Оснивачки акт
  • Уговор чланова друштва (тзв. Shareholders Agreement)
  • Уговори о раду (али и решења, нпр. о престанку радног односа или отказу уговора о раду)
  • Уговори са партнерима
  • Уговори са добављачима
  • Уговори са клијентима
  • Уговор о лиценци (нпр. софтвера ИТ стартапа)
  • Уговори о поверљивости (NDA) – документи који штите пословне тајне и поверљиве информације ("know how") од неовлашћеног дељења
  • Уговор о приступању новог члана компанији
  • Уговор о конвертибилном зајму
  • Уговор о делу
  • Уговор о ауторском делу
  • Vesting документи
  • SAFT уговор, итд.

Чињеница је да, због ограниченог буџета на почетку пословања, многи стартапи користе шаблоне ових уговора, јер се исти чине као практично и економично решење.

Међутим, коришћење стандардних шаблона, без прилагођавања околностима пословања сваког стартапа понаособ, може довести до значајних ризика. 

Па тако, може се десити да образац уговора који користите уопште није прилагођен законској регулативи Србије или да садржи одредбе које нису релевантне за ваше пословање, односно нису јасне, па да због тога дође до дуготајних и скупих спорова са партнерима, добављачима, запосленима или клијентима. Посебно је ризично користити обрасце код уговора везаних за интелектуалну својину. 

Адвокат за стартап вам може помоћи да уговоре прилагодите специфичним потребама вашег стартапа, што ће у дугом року допринети не само избегавању потенцијалних спорова, већ и смањењу трошкова пословања вашег стартапа, као и заштити ваших пословних интереса кроз заштиту права интелектуалне својине и ваших пословних тајни.

Интелектуална својина стартапа

Сваки добар стартап има добру ИП стратегију и тежи ка томе да развије адекватан ИП портфолио. На овај начин, стартап штити свој конкурентски простор и утврђује своју позицију на тржишту.

Нпр. уколико ваш стартап развија техничко решење одређеног проблема (познат пример би била, рецимо, bluetooth технологија), он може размишљати о стицању права на патент за то решење. Са друге стране, уколико развијате спољно тј. естетско решење за неки производ, нпр. посебан облик термоса који је лакши за ношење/држање приликом трчања, размишљаћете о индустријском дизајну.

Свакако, ваш стартап би на време требао заштити свој препознатљиви бренд, односно препознатљиви изглед свог производа. То укључује заштиту одговарајућег назива, логоа или другог знака кроз регистрацију жига.

Коначно, важно је да размислите и о регистрацији ауторских права вашег стартапа тј. депоновању ауторског дела. Наиме, компаније које су развиле софтвер као услугу (енг. SaaS), те остварују приходе уступајући право на коришћење тог софтвера, могу остварити значајну пореску олакшицу путем пореског подстицаја званог "IP box" уколико региструју своја ауторска права.

О свим предностима регистровања ауторског права за стартапе који развијају своје софтвере, прочитајте више овде.

Прикупљање капитала за стартап и преговори приликом инвестирања 

Свака фаза развоја стартапа захтева прикупљање одређеног капитала зарад проширења пословања и осигурања финансијске стабилности.

У Србији је у последњих пар година забележен раст активности пословних анђела, који не само да пружају финансијску подршку стартапима у раној фази развоја. Већ често доносе и вредно искуство, стручност, менторство и мрежу контаката са собом. 

У процесу преговора о условима улагања, било да сте стартап или инвеститор, добар адвокат ће вам бити од суштинског значаја.

Адвокат за стартапе ће вам помоћи приликом преговора око:

  • Износа и расподеле инвестиције
  • Услова отплате, као што су каматне стопе, временски оквири отплате, итд.
  • Вредности стартапа
  • Права на будуће уделе, права гласа, права на продају и других права у вези са вођењем компаније
  • Садржаја NDA-а као вероватно првог уговора који ћете потписати са инвеститором/стартапом ( нпр. око трајања обавезе чувања поверљивих информација и пословних тајни и санкција за кршење уговора)
  • Садржаја "term sheet-а"
  • Помирења вредности и циљева стартапа са онима које инвеститор има
  • Рокова за реализацију инвестиције / испуњење циљева од стране стартапа
  • Услова за излазак из инвестиције, итд.

У сваком случају, адвокат може допринети заштити интереса свих странака укључених у процес преговора, као и дугорочно успешној сарадњи стартапа и инвеститора. 

Стартапи у Србији и заштита личних података

С обзиром на све строже законске регулативе из области заштите личних података и растућу свест потрошача о приватности, ваш стартап би морао да размишља о заштити исте.

Наш савет је да се на првом месту добро информишете о важећим прописима из ових области, као што су нпр. GDPR у ЕУ или CCPA у САД-у и да сазнате како се примењују на ваше пословање. Ово је нарочито важно ако обрађујете било какве личне податке, било да су то подаци ваших потрошача/клијената или запослених.

Такође, било би добро да ангажујете адвоката који ће вам помоћи приликом израде политике приватности и услова коришћења за сајт вашег стартапа.

Адвокат вам такође може помоћи у:

  • Изради интерних процедуре за прикупљање, чување и дељење личних података. 
  • Одговорима на притужбе лица, односно заступањем у споровима са тим лицима 
  • Преговорима и изради уговора са трећим странама које врше обраду података за вас, уколико сте такве ангажовали
  • Припремама за инспекцију

Понуда удела у власништву стартапа запосленима – Вестинг

Уколико ваш стартап жели да задржи квалитетан кадар, било да је реч о вашим запосленима, саветницима или другим лицима, можете да им понудите уделе у власништву вашег стартапа или тзв. ЕСОП/Вестинг.

Уколико се одлучите на овај корак, адвокат вам може помоћи:

  • припремом правне документације, односно одлуке о стицању удела и јасног дефинисања услова за стицање удела,
  • саветовањем о процедурама потребним за доношење одлуке о резервисању удела,
  • са регистрацијом одлука о стицању сопственог удела и емисији финансијских инструмената код надлежних органа,
  • саветовањем о пореским обавезама и пореским олакшицама повезаним са вестингом.

Генерално, адвокат ће вам олакшати процес имплементације вестинг система у вашем стартапу, чиме ћете створити подстицајно окружење за ваше запослене и сараднике и обезбедити раст и успех вашег стартапа.

Стартапи у индустријама криптовалута, вештачке интелигенције и напредних технологија  

Ако ваш стартап послује у некој од иновативних индустрија, велике су шансе да ћете поред генералног комплајанса, односно усклађености са основним законима и прописима, морати да се придржавате и специфичних регулатива које се односе на вашу делатност. 

Па тако, уколико нпр. пружате услуге повезане са дигиталном имовином и тргујете њима, биће вам потребна дозвола за пружање таквих услуга.

Сам процес прибављања ове дозволе није нимало једноставан, с обзиром да укључује:

  • састављање и прикупљање низа различитих формалних аката, 
  • достављање описа различитих мера НБС, како оних за заштиту новчаних средстава корисника, тако и оних о унутрашњим контролама, обукама запослених у вези обављања трансакција са виртуелним валутама, итд.,
  • достављање кадровских, техничких и организационих података, као и 
  • доказивање испуњености услова у погледу обавезног минималног капитала прописаног Законом о дигиталној имовини.

Исто тако, уколико ваше пословање укључује развој или употребу вештачке интелигенције, биће вам потребан иновативан и ажуран адвокат који разуме правну регулативу АИ-а, с обзиром да је наведена тек недавно почела да се развија.

Адвокат за стартапе у Србији

Адвокатска канцеларија Пекић има дубоко разумевање корпоративног права у контексту иновативних и технолошких компанија, као и искуство у пружању правне подршке домаћим и страним стартапима у Србији. Ниједан инвеститор не улаже у компанију која има правно несигурне односе.

Из тог разлога, уколико имате било каква питања или правне недоумице у вези неког од горе наведених аспеката пословања једног стартапа, слободно нас контактирајте на [email protected].